Adfærdsmønstre

Adfærdsmønstre

Adfærdsændring


Alle vores reaktionsmønstre og overbevisninger er indlærte, og på indlæringstidspunktet er det overlevelsesstrategi, en måde at passe bedst muligt på os selv.

De første indlæringer er allerede i de første 3 leve år. som baby har man ingen erfaringer og derfor er hjernen meget modtaglig for alt hvad den føler. babyens eneste og første erfaring er en følelse, det kan være sult eller træthed, det betyder at en baby altid tyer til sine følelser og vil derfor føle efter hvordan den har det samt hvordan dens forældre har det, da den ikke har mulighed for at forstå hvorfor mor eller far har det som de har det, vil den kun mærke den rene følelse som mor har med mor og far har med far.


En baby bliver født med en meget tydelig og ren gave EGOISME, men ikke den type der ikke er syglig, dens ego fortæller den hvad den har brug for så som mad og søvn, og tyer til sine forældre for at få det de søger, dette betyder at babyen instingtivt ved at mor og far er den den skal kopier da de er selvkørende og er dem som holder den i live. så dine afdærdsmønstre starter i de første 3 år ved at du lære at være overfor dig selv på samme måde som dine forældre er og har været over for dem selv.


I livet efter de 3 vil din adfærd været farvet af den typiske kopireaktion fra eksempelvis vores forældre, derefter kommer så vores egne oplevelser samt det vi tænker os til.


Man kunne sammenligne os med en computer, hvor det underbevidste sind er det der ligger på harddisken, og det bevidste sind er det vi ser på skærmen. Et nyfødt barn svarer altså til en ny computer. Styresystemerne er der, men programmerne skal først lægges på. Og ofte er det sådan, at vi henter programmer alle mulige steder fra.

Vi ønsker selvfølgelig gennemtestede og førsteklasses programmer, men ind imellem smutter der nogle andre programmer ind, og måske har de virus med. Så begynder maskinen at drille og gør ikke det vi beder den om.
Præcis det samme sker der med os mennesker, der smutter ind imellem, nogle uhensigtsmæssige mønstre ind, fordi vi har været åbne for indlæring.

Men indlæring kan både være begrænsende og støttende.


Eksempler på begrænsende indlæring kunne være fobier, afhængighed, spiseforstyrrelser osv. Det der giver os reaktionsmønstre og overbevisninger, som spænder ben for, at vi kan være den bedste udgave af os selv.


Støttende indlæring/aflæring kunne f.eks. være terapi i hypnose.
Hypnose er et fantastisk og hurtigt redskab til at skabe adfærdsændring.